Hen och jämställdhet

Jag kan inte hålla mig utanför. Jag måste få lägga mig i debatten. Jag har pluggat till lärare och har diskuterat genus så många gånger i mitt liv att jag kan alla argument. Jag är totalt för ett jämställt samhälle, såklart. Jag vill att män och kvinnor ska behandlas rättvist. Alltså, rättvist utifrån vad den människan behöver. Med det menar jag alltså inte att ALLA män och ALLA kvinnor ska säga/göra/få/tycka exakt likadant.

Jag vill att alla ska ha samma förutsättningar utifrån deras enskilda behov.

Att ta bort könen helt tycker jag låter absurt. Vad är syftet med det? Vad är tanken bakom det? Vad hjälper det? Jag tror det skapar större förvirring i samhället, för barnen inte minst. Kvinnor och män ÄR olika, fysiskt. Så är det, har alltid varit och kommer alltid att vara. Det betyder dock inte att vi ska ha olika förutsättningar i livet. Jag tror att genom att ta bort hon och han så sätter vi fokus på helt fel saker. Det är inte det som är problemet i samhället och i jämställdhetsfrågan.

Jag kan förstå vissa argument, absolut. Till exempel att vi är människor allihop men att vi alla ser olika ut. Då undrar jag bara: genom att säga hen till alla - ser vi då alla som lika mycket värda? Jag tror inte det, inte på lång sikt heller. Jag tror att vi lägger energi på fel sak, genom att göra så visar vi för barnen att det är något fel på att vara till exempel pojke (eller flicka).

Vi är män, vi är kvinnor, vi är människor allihop. Låt det vara så. Låt oss inse att människor OAVSETT kön är lika mycket värda MEN att vi är olika fysiskt. Vi är män, vi är kvinnor, vi är människor.

Kommentarer
Postat av: Svorskan

Håller med dig till 100%. Jag själv är uppfostrad på ett sätt (och dottern också) där jag inte ser några hinder för att göra precis vad jag vill oberoende av kön. Att ta ifrån mig att vara kvinna hade varit SÅ fel! Jag ÄR kvinna och jag är STOLT över att vara kvinna och jag anser kvinnor som minst lika mycket värda som män. Jag förstår inte HEN-grejset alls. Men det är kanske annorlunda för de som har växt upp med andra värderingar, jag vet inte. Men istället för att göra män och kvinnor till "hen", så tycker jag som du att vi ser till att ALLA tycker att vi alla har lika värde och att det är toppen att vara man, precis som det är toppen att vara kvinna.



2012-03-02 @ 13:55:53
URL: http://svorskan.se
Postat av: Gun

Jättebra skrivet, vilken klok dotter jag har!:)

Jag är verkligen självklart för jämställdhet i samhället. Men att vissa vill dra det till sin spets tror inte jag gynnar någon. Tvärtom. Folk slår bakut och det får effekten att ingen vill lyssna.

Jag är för att alla ska ha frihet att välja precis vad de vill göra med sina liv. Och inte bara oavsett kön, utan även oavsett samhällsklass, hudfärg, härkomst, ekonomisk status osv.

2012-03-02 @ 14:38:54
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Britt

Och hur hjälper vi alla andra kvinnor i världen i kvinnokampen om vi slutar vara kvinnor i Sverige? Hän säger man i Finland om hon/han och det är praktiskt i skriftspråket när man just ska skriva om någon man inte vet könet på...men inte vet jag om jag annars vill ha hen. Jag brukar säga till barnen på förskolan att alla kan göra allt oavsett kön...och så har jag en manlig kollega till hjälp. Då ser barnen att vi har lika värde oavsett kön. Kunskapen sitter inte i könet utan i vad du har för intressen och anlag.

2012-03-02 @ 14:52:17
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Diana

Jag håller med dig!

Jag tycker hela denna genusdebatten är vrickad. Jämnställhet = ja. Hen = nej.

Man blir ju inte automatiskt nedvärderad för att man har kjol på sig och gillar rosa...

2012-03-02 @ 17:43:35
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Bra skrivet! Vi måste alla få göra det vi vill, kan och förmår. Oavsett kön.

2012-03-02 @ 18:50:20
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Kattis

Men vem har sagt att vi ska "ta bort könen helt och hållet"? Vem har sagt att vi ska sluta vara män och kvinnor?



Hen ska inte ersätta hon och han. Det ska komplettera. Man ska fortfarande säga hon när man talar om en kvinna och han när man talar om en man. Hen ska användas när man inte vet, när det ska hållas anonymt eller när det helt enkelt är oväsentligt. Inte till vardags åt alla. Därmed tar man inte bort könen.

2012-03-07 @ 07:56:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0