Flisan

När Flisan kom till oss för två månader sedan var hon trött, överviktig, åt när hon ville, bajsade oregelbundet och var ganska ofta dålig i magen. Hon var kärleksfull och ville vara nära och mysa och ville hela tiden ha koll på att jag var i närheten. De senaste månaderna i hennes liv hade varit omtumlande. Hon hade fått flytta runt jättemycket och inte alls fått vad hon behövde.

Idag, två månader senare, är Flisan glad, pigg, starkare (känner på hennes ben att musklerna är mycket starkare). Hon har gått ner i vikt. Hon är inte trött på samma sätt, däremot är hon avslappnad. Hon kan ligga i soffan och stanna där även om jag går därifrån. Hon äter frukost och middag på samma tider varje dag och hennes mage är betydligt mycket stabilare nu. Hon är mer självständig och känns trygg.

Vi jobbar på att hon ska vara säker på att när jag går hemifrån så kommer jag tillbaka. Hon gillar inte att vara själv. Hon sitter länge på dörrmattan och väntar (har märkt det när jag varit borta kortare stunder). Till slut går hon och lägger sig, ofta i vår säng eller med min toffla. När jag senare kommer hem så blir hon överlycklig. Så lycklig att jag inte kan glädjas med det. För jag känner bara att hon har tvekat på om jag kommer tillbaka eller inte. Men jag kommer alltid tillbaka, och det kommer jag alltid att göra. Och det ska jag få henne att förstå, tids nog.

Jag Flisan

Det bästa hon vet, att springa löst i snön.

Kommentarer
Postat av: Svorskan

Att Flisan har det jättebra nu är det ingen tvekan om. Det märks att du tänker på allt. Ett tips ifall du vill VETA hur hon är när hon är själv är att sätta en videokamera riktad mot dörren när du går ut. Ofta går hundar och lägger sig, men när de hör en utanför sätter de sig vid dörren igen. Och så får de oss att tro att de har suttit där hela tiden. Själv VILL jag inte filma. Tänk om hon ser jätteledsen ut, att hon sitter vid dörren hela tiden. Det är ju trots allt inte mycket man kan göra något åt. Ibland MÅSTE man låta hunden vara själv.



Bra att du får ner vikten också. Precis som oss människor blir hundar mer energiska och rör sig lättare. Dessutom håller de sig i bättre form när de blir äldre. Jag har läst att vikt för cocker är 13-15 kg, men jag har också läst att många tycker det är alldeles för mycket. Mimi är rätt liten för rasen och väger ca 11,7. På henne är det lagom. Jag vet att jag själv lätt blir hemmablind, så därför väger jag henne med jämna mellanrum. Speciellt nu när jag har gått över till annat foder kommer jag att hålla lite koll.



Mimi fotföljde mig också till att börja med. Jag tror det kommer av att de är omplaceringshundar. Allt är nytt och det tar ett tag innan de inser att "här skall jag bo".



Flisan kunde nog inte fått det bättre! Och du verkar gå helt upp i detta, visst är det roligt? Och vad skall man med en valp till när det är så många roliga utmaningar med en omplaceringshund? :)

2012-03-20 @ 16:05:30
URL: http://svorskan.se
Postat av: Diana

Vad skoj att du ser så mycket förbättringar med henne! Och två månader är ju verkligen ingen lång tid alls.

2012-03-20 @ 16:57:13
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hon hade tur som fick komma till er, Flisan. Och ni hade tur att hon kom till er :-)

2012-03-20 @ 17:27:24
Postat av: Gun

Söta Flisan. :)

2012-03-21 @ 07:12:20
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Annica

Det är härligt att veta att man inte bara har en bästis utan att man även har gett sin hund ett bättre liv än vad den hade innan. :D



Ta "lämna hemma ensam" i små små etapper som du gör så ska du se att det går bra. Det finns också en hormondosa man kan plugga in i väggen som sänder ut lugnade hormoner.

Jag har bara testat kattvarianten då jag har en nervös katt men en kolugn hund. ;) Men kattvarianten är jag supernöjd med! Finns på apotek, veterinär-mottagningar och vissa djuraffärer.



LÄNK

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=224266

2012-03-21 @ 21:32:58
URL: http://bliip.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0