Meddelande från Flisan

Att fånga pinnar som husse och matte kastar är sjukt roligt. Jag ÄLSKAR det. Men jag vägrar komma tillbaka med dem, utan jag springer hellre ännu längre bort och lägger mig och tuggar på dem. Mmmm gott! Det räcker dock med att dem tar upp en ny pinne så springer jag på den istället. Det kan vara det bästa jag vet... förutom att bada i ån förstås. Det var ännu roligare. Helst av allt vill jag att dem ska kasta pinnar åt mig ut i vattnet, om jag har tur kanske vi kan göra det i sommar.

Hoppas hoppas.


Kommentarer
Postat av: Mimi

Hej Flisan! Vad BRA du har det! Själv är jag inte intresserad av leksaker, men matte inbillar sig att hon efterhand skall kunna få igång mig. Min matte säger att om din matte vill ha tips på hur hon skall få dig att komma tillbaks med pinnen (apportera) så har hon en idé. Säg bara till i så fall. Ibland finns det bara en pinne och då kan det vara bra att apportera på riktigt. Eller ha en kul apporteringsleksak som är lätt att kasta JÄTTELÅNGT. Synd vi bor så långt ifrån varann, jag tror jag hade gillat dig. :)

2012-03-22 @ 20:01:05
URL: http://svorskan.se
Postat av: Svorskan

Jag ÄLSKAR bilder när hundar är "in action". Härligt att se hur hon sträcker ut hela kroppen, bromsar in och öronen som flyger åt alla håll.

2012-03-22 @ 20:02:23
URL: http://svorskan.se
Postat av: Jompen

sååå fina bilder! :)



men flisan om du frågar dom i sommar och blinkar lite fint med ögonfransarna så får du nog precis som du vill ;)

2012-03-22 @ 20:16:55
URL: http://johannamoxell.blogg.se/
Postat av: Gun

Hahaha, vad du ser lycklig ut på bilderna lilla Flisan. :) Klart du får bada, det är ju bara att hoppa i det. ;)

2012-03-22 @ 20:30:14
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Diana

Haha! Det låter som vår grannhund, en golden retriver. Tyvärr har han missat just den delen att han är en retriver, icke att grejerna kommer tillbaka. :)

2012-03-22 @ 20:34:01
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Hahaha! Härliga Flisan :-)

2012-03-23 @ 10:49:13
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Svorskan

Sv: Ha på Flisan en lång lina, gärna 10 meter eller mer. Du får bestämma HUR du vill att apporteringen skall fungera, du kan till ex be henne sitta ner vid sidan om dig, slänga pinnen och få henne att stanna tills du säger "Apport!" eller "Hämta pinnen!". Det är en smaksak. Själv lät jag Madde bara springa iväg på en gång.



Släng inte pinnen längre än vad linan räcker till. Ta tag i andra ändan av linan när hon har sprungit iväg. Så fort hon har pinnen i mun så locka henne till dig. Gärna "Åh! Vad duktig! Kom med pinnen" eller vad du känner för. Dra henne sakta mot dig samtidigt som du lockar och när hon väl är framme "byter" du pinnen med hennes favoritgodis och börjar om från början. Jag TROR du inte behöver göra det så många gånger innan hon kommer på att det där är ju skitbra! Hon får beröm, uppmärksamhet, godis och inte minst slängs pinnen iväg mycket mer frekvent. Om det fungerar och hon plötsligt en gång inte kommer tillbaks med pinnen så kan du låta bli att slänga en ny och heller träna lite med linan igen. Då förstår hon att HON är den som bestämmer om det skall bli av eller inte.



En annan möjlighet är att du hemma lär henne hämta saker på kommando och använd då samma ord som du har tänkt använda vid apportering. Till ex "Apport!". Och då måste hon ju självklart OCKSÅ få godis som byteshandel. ;)



Om du testar - lova mig att säga hur det går. Och hundar är olika, så det kanske inte funkar på Flisan, men jag tror det. Hon låter lite pinngalen som Madde (fd hund) var.

2012-03-23 @ 16:14:20
URL: http://svorskan.se
Postat av: Mimi

Du Flisan? Om du fixar detta lovar jag att lägga manken till. Matte har nämligen köpt äkta kaninpäls som hon har tänkt vira runt en pinne. Och om hon kan få igång mig, så kaaanske. Matte tror att jag kanske inte vill ha leksaker i mun därför att jag har haft tandlossning och det kanske har gjort ont då. Jag säger inget. Det får hon klura ut själv. Oavsett är det ju roligt när man får uppmärksamhet! ;)

2012-03-23 @ 17:22:20
Postat av: Svorskan

Sv: Jag köpte min lina i djuraffären, men den är som en tvättlina. Och det är bra om den är plastig som en tvättlina, lättare att torka av om den blir lerig då. Vad roligt att ni skall testa! Och jag tror nog att du kan mäta dig med Flisans envishet. ;) Alternativt förstår Flisan att hon har inget att förlora, men allt att vinna. För när hon fattar så ÄR det ju så.

2012-03-23 @ 19:28:18
URL: http://svorskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0