Bloggetik?

Jag hade en blogg för flera år sedan. Jag vårdade den inte speciellt bra, utan hade den mest bara för att få skriva lite när jag kände för det. Men nu vill jag ge det här en ärlig chans och för det behöver jag er hjälp.

Berätta för mig vad det finns för regler? Till exempel när ni kommenterar, är det svar i era bloggar som gäller då? Det antar jag?

Hur många gånger måste jag uppdatera om dagen för att ni ens ska orka gå in och läsa. Jag vet ju själv, händer det inget i en blogg så slutar man ju till slut att gå in där.

Ja lite sånt, berätta!

Kommentarer
Postat av: absolutjohan

Jag brukar svara på kommentaren i min egen blogg, under den skrivna kommentaren. Men det gör man ju som man vill.

2010-03-18 @ 18:21:54
URL: http://absolutjohan.se
Postat av: Gun

Om man gärna vill ha kommentarer måste man själv kommentera och/eller svara på kommentarer, annars händer ingenting, särskilt inte när man har en ny blogg, som inte många känner till.

Ett tips är att visa att man läst personens inlägg genom att kommentera det, det är trevligt för den som skrivit inlägget, och gör att man vill komma tillbaka till dig.

Man behöver inte uppdatera ofta egentligen, om man inte orkar. Det ska ju inte vara jobbigt. Vissa gör ett inlägg en gång i veckan och vissa flera om dagen. Efter ett tag får man sina favoriter som man läser och kommenterar regelbundet, och det är kul!

Registrera dig på bloglovin, så kan du ha dina favoritbloggar där, om du vill.

Jag blev din första prenumerant på bloglovin!:D

Men allt det här visste du väl redan kanske?

2010-03-18 @ 18:22:59
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Vilken jättebra fråga!

Jag ska återkomma hit och kolla svaren så kanske jag lär mig nåt. Jag gör lite huller om buller och har ingen riktig ordning på vad jag gör...

Normalt brukar jag svara i min blogg på alla kommentarer (utom då jag har semester och därigenom ett liv ;-) ) sen besöker jag dom som kommenterat och kommenterar lite till...

Vimsigt. Inget bra sätt, kanske. Jag ska se vad jag får lära mig här - det är på tiden att jag börjar fatta hur man ska göra :-)

2010-03-18 @ 18:34:24
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Eva

Bra frågeställning! jag har dålig koll men nog tror jag att Gun svarat på det mesta.

Det jag tycker är viktigast för mig är att det bara ska vara trevligt, ingen press att det ska skrivas.

2010-03-18 @ 19:19:57
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Anonym

Två-tre inlägg per dag får det gärna vara och svarskommentarer tack! Inläggen behöver nu inte vara att storlek avhandling, men bara att det syns att bloggen lever.



Något som är ohövligt är att bara svarskommentera utan att läsa inlägget ovan.



Det blir ju ett givande och tagande och det är ju det som är själva grisknorren på det hela! :)

2010-03-18 @ 19:43:49
Postat av: anne

Det var jag...Jag är ju inte stammis än uppenbarligen...

2010-03-18 @ 19:44:20
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Em

Nu svarar jag utan att kolla vad andra har skrivit och självklart är det enbart utifrån vad JAG tycker:



1. Man kommenterar det inlägget man skriver under om man inte redan har upprättat en dialog om något.



2. Vill man få en dialog eller försöka behålla en läsare går man på återbesök.



3. Intentionen med att blogga borde vara att ha roligt, inte att bli större än Kenza. ;)



4. Om du vill "ragga" nya till din blogg, försök hitta bloggar med andra i ungefär samma ålder (inte jätteviktigt) och med en blogg som skriver om ungefär samma saker som du. Ha något gemensamt. Är du ute efter ömsesidiga besök, så ragga hos småbloggare, de är mer benägna att gå på återbesök.



5. Be aldrig någon om att läsa din blogg, skriv istället intresserade kommentarer som gör de nyfikna på vem du är.



6. Vill du satsa på att bli tillräckligt stor för att köra på reklam eller sponsorer så borde du ha en blogg som är väldigt smal i ämnet. Till ex en blogg som är inriktad på skor. Du får lättare sponsorer till bloggen då, än om du kör en allmän blogg. Just detta kräver ändå att du klarar av att dra till dig ett par tusen unika besökare om dagen (minst). Inget jag rekommenderar, det kan omöjligt vara roligt att blogga om man har det som mål. :D



7. Gör allt du gör från hjärtat. Låtsas inte vara uppåt om du är ledsen och tvärt om. Skriv inte kommentarer som du inte kan stå för om någon konfronterar dig. Låt bli att kommentera eller blogga om det känns fel just då, men samtidigt är spontaniteten rolig.. En balansgång helt enkelt.



Varför vissa blir stora och populära och andra inte är svårt att säga, men hög kvalite på foton är gemensamt bland de riktigt stora.



Sen är det inte alls säkert att det jag tycker är rätt, man måste oavsett göra allt på sitt eget vis, det är då man blir äkta och riktigt bra.



Kul att du är "bland oss", tycker jag! :D

2010-03-18 @ 20:37:04
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Diana

Roliga funderingar du har. Man lär sig lite den "hårda" vägen... för i början fattade jag ingenting iheller.

Det jag tycker är viktigt är att de som kommenterar verkligen har läst mitt inlägg. Så ta dig tiden att läsa vad folk skriver och svara med något intressant/roligt... ja, whatever bara det syns att du bryr dig. Sen efter att jag skrivit något om personens inlägg så kan jag på slutet lägga till ett Sv: där jag svarar på något de skrivit till mig.

Då syns det ganska tydligt att det är ett svar (man kan bli rätt förvirrad om någon bara skriver något "rakt ut i luften").

Så ge och ta!

Ibland ger jag mig ut på "bloggsurfning" då klickar jag på någon som har kommenterat inne hos mina "stammisar" och arbetar mig vidare, på så sätt kan man hitta många intressanta bloggar. Lämna spår efter dig genom att kommentera.



Lycka till!

2010-03-18 @ 23:29:03
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Jag håller med alla ovanstående råd du fått.

Det här med att svara på kommentarer i sin egen blogg eller hos den som kommenterat är ju en smaksak. Jag svarar i min egen blogg, ibland lämnar jag samma svar hos den som kommenterat/frågat något. Att jag svarar hos mig själv är för att jag tycker det hänger ihop bättre på så vis, sen kan det vara rätt roligt för övriga läsare att se både fråga/kommenter och svar på samma ställe. Men som sagt, allt är ju en smaksak.

2010-03-19 @ 11:39:09
URL: http://yvoeri.blogspot.com
Postat av: Brutala Bloggen

Jag föredrar svar på kommentarer i min egna blogg (alltså skriver jag en fråga till dig eller nåt du vill svara på så kan du göra det i min blogg) för de som svarar i sin egna blogg gör det väldigt rörigt och tidskrävande att leta upp det inlägg man kommenterat för att se om man eventuellt fått ett svar.



Jag brukar svara på kommentarer jag får både i min blogg och i den som skrev kommentaren. Om det inte är ett "haha" svar eller dylikt som inte är en diskussion.



Jag satsade förr på ett inlägg om dagen men jag slutar inte läsa andras bloggar beroende på hur sega dem än är, för dem tar ingen plats på bloglovin..

2010-03-21 @ 19:10:08
URL: http://metrobloggen.se/ruv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0